Întîlnire cu Adrian Papahagi la Librăria Cărturești Modul
Luni, 12 iulie, începînd cu ora 18.30, în Grădina Librăriei Cărturești Modul (Str. Academiei, 18-20, la parterul Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”), va avea loc o dezbatere pornind de la volumele din seria Shakespeare interpretat de Adrian Papahagi, publicate la editura Polirom:
Titus Andronicus • Hamlet (Polirom, 2021)
Sonete • Romeo și Julieta (Polirom, 2020)
Visul unei nopți de vară • Cum vă place (Polirom, 2020)
Invitați, alături de Adrian Papahagi: Mirela Nagâț, George Volceanov, Sever Voinescu și Cosmin Ciotloș
Seria Shakespeare interpretat de Adrian Papahagi își propune să analizeze întreaga operă dramatică și lirică a lui Shakespeare.
Titus Andronicus • Hamlet
Titus Andronicus păcătuiește prin exces și prin lipsă. E opera unui începător crud, care nu-și dozează efectele. Talentat și impetuos, Shakespeare vrea să arate dintr-odată tot ce știe, dar adaugă prea multe ingrediente (viol, mutilări, canibalism). Citind capodopera Hamlet alături de Titus Andronicus, observăm cum parcurge Shakespeare drumul de la bizara piesă-atelier la „poemul infinit”. Hamlet nu e o simplă tragedie elizabetană a răzbunării, ci o schimbare de paradigmă, un moment astral în literatura europeană. Nu doar opera lui Shakespeare, ci cultura occidentală se împarte în două: înainte și după Hamlet. Dar nici o capodoperă nu există în sine, ci într-o tradiție. Arta incredibilă a tragediei shakespeariene începe cu Titus Andronicus.https://www.polirom.ro/web/polirom/carti/-/carte/7563
Sonete • Romeo și Julieta
Sesizăm originalitatea destabilizantă a Sonetelor lui Shakespeare începînd cu destinatarii acestora. Femeia blondă, diafană, cu nume de zeiță, a sonetierilor elizabetani se dedublează la Shakespeare într-un tînăr angelic, nenumit (Ideea inaccesibilă, idealul înalt, petrarchesc) și o femeie brună, la fel de misterioasă, ce reprezintă pasiunea viscerală, obscenă, de fabliaux. Același amestec de carnalitate și sublim se regăsește în Romeo și Julieta, dramatizare a iubirii imposibile din genul sonetistic. Piesa este scandată de sonete, culminînd cu primul dialog amoros al tinerilor veronezi. Cuplul se naște, livresc, prin rima împerecheată a cupletului final dintr-un sonet și, fizic, printr-un sărut. În scurt timp, sărutul dragostei se transformă în îmbrățișarea morții. Amor mort, amor etern – Romeo și Julieta rămîne cea mai manieristă, cea mai arhetipală, dar și cea mai senzuală piesă a lui Shakespeare.https://www.polirom.ro/web/polirom/carti/-/carte/7396
Visul unei nopți de vară • Cum vă place
Visul unei nopți de vară și Cum vă place folosesc aceeași schemă dramatică: refugiul în pădure, rezolvarea conflictului, revenirea în civilizație, nunțile necesare. Natura nu e însă doar balsam pentru cei oropsiți în cetate. Mortalitatea s-a insinuat și în Arcadia din Arden, ceasul ticăie, nebunia omenească e doar atenuată. În pădurea din marginea Atenei, noaptea înșelătoare e bîntuită de spirite: amorul se face și se desface ca o vrajă, nălucile sînt la tot pasul, pe umeri de idioți cresc țeste de măgar, pasiunile sînt fantastice și crude. Noaptea din Vis e bezna minții, ignoranța neînstelată a celor care nu realizează că, rîzînd la comediile lui Shakespeare, rîd de propria nebunie. Aceasta este valoarea terapeutică a teatrului, pe care o teoretizează melancolicul Jaques în Cum vă place, dublul pastoral al comediei fantastice din toiul unei nopți de vară.https://www.polirom.ro/web/polirom/carti/-/carte/7397
Adrian Papahagi s‑a născut la Cluj în 1976. Este doctor în studii medievale al Universității Sorbonne (Paris IV), conferențiar la Facultatea de Litere a Universității „Babeș‑Bolyai” din Cluj și director al Centrului de Istoria Cărții și a Textelor (CODEX). A predat la Sorbona și la Institutul Catolic din Paris, a efectuat stagii doctorale și postdoctorale la Oxford și Londra, a fost bursier al guvernului francez la Ecole Normale Supérieure și bursier al Colegiului Noua Europă. Volume publicate: Boethiana mediaevalia, București: Zeta Books, 2010; ABC‑Darul creștin‑democrației (cu ilustrații de Devis Grebu), București: Curtea Veche, 2012; Vocabularul cărții manuscrise, București: Ed. Academiei Române, 2013 (coord.); Wyrd. Ideea destinului în literatura engleză veche, Cluj: Eikon, 2014; Creștinul în cetate: Manual de supraviețuire, Iași: Doxologia, 2017; Manuscrisele medievale occidentale din România: Census,Iași: Polirom, 2018 (coord.); Providence and Grace: Lectures on Shakespeare’s Problem Plays and Romances, Cluj: Presa Universitară Clujeană, 2020.
În pregătire: Totu-i bine cînd se sfîrșește bine • Măsură pentru măsură